Anatol Gremalschi, Sergiu Corlat, Andrei Braicov
Tekwill Moldova
ISBN / -1
http://ctice.gov.md/manuale-scolare
Clasa a II-a
EDUCAŢIE DIGITALĂ
Anatol Gremalschi, Sergiu Corlat, Andrei Braicov
Educație digitală. Clasa II: Suport didactic pentru elevi și cadre
didactice. /
Anatol Gremalschi, Sergiu Corlat, Andrei Braicov. – Chișinău:
S. n., 2019.
Ediție multimedia. – 72 p.
Tehnoredactare, design, multimedia: Tatiana Veverița
Suportul didactic corespunde Modulului „Educație digitală” din
componența Curriculumului „Educație tehnologică”, clasa a 2-a.
Curriculumul a fost aprobat la ședința Consiliului Național
pentru Curriculum, ordinul Ministrului Educației, Culturii și
Cercetării nr. 1124 din 20.07.2018.
Salut! Suntem Ana, Ștefan și robotul B8.
Ne-am întâlnit în clasa întâi, când ai învățat să faci primii pași
prin lumea digitală. Anul acesta vom fi din nou alături de tine.
Te vom ajuta să descoperi lumea digitală pentru a învăța și a
comunica mai ușor.
Pentru că deja poți citi, nu am sonorizat mesajele noastre.
În schimb, vei putea lansa mai multe animații și secvențe
video, care te vor ajuta să înțelegi mai bine temele noi.
Până a începe călătoria, să ne amintim câteva semne pe care le
vei întâlni pe parcurs:
Este important!
Exerseaz Exersează! Urmează un joc sau un exercițiu
Pentru a controla o animație sau un video vom folosi următoarele
butoane:
Stop
Start
Pauză
CUPRINS
UNITĂȚI DE INFORMAȚIE
SCRIEM
ȘI DESENĂM DIGITAL
GÂNDIM DIGITAL
UNITĂȚI
DE INFORMAȚIE
1. Povestea unui bit
2. Codificăm și decodificăm informația
3. Octetul – prietenul mai mare al bitului
Unități de informație
5
Vei afla:
ce este cantitatea de informație;
cum măsurăm cantitatea de informație;
ce este bitul;
cum putem desena cu cifre binare.
Interesant, unde se conține mai multă informație, într-un
număr sau într-un text? Într-un text sau într-un film?
Știm cu toții că informația reprezintă o comunicare, o știre, o
veste, care pune pe cineva la curent cu o situație.
Informația poate fi reprezentată în diferite forme: numere, texte,
imagini, sunete, filme etc.
1. Povestea unui bit
Am înțeles. Este vorba despre cantitatea de informație și
despre faptul cum am putea să o măsurăm!
Unitatea de măsură pentru lungime este metrul.
Unitatea de măsură pentru masă este kilogramul.
Unitatea de măsură pentru capacitatea vasului este litrul.
Dar care-i unitatea de măsură pentru cantitatea de informație?
Poate fi ea oare măsurată?
1l
Unități de informație
6
1 – este miere
0 – nu este miere
Da, Ștefan. Cantitatea de informație poate fi măsurată.
Ai un pic de răbdare și vei primi răspuns la toate întrebările tale.
Privește desenele. Celula unui fagure se poatre afla în una din
două stări posibile. Vom nota aceste stări prin 0 și 1.
În lumea digitală cifrele binare 0 și 1 au o semnificație deosebită.
Ele se folosesc pentru a reprezenta informația în memoria dispozitivelor
digitale.
Asemenea fagurelui, memoria dispozitivelor digitale este formată
din celule. În fiecare din aceste celule poate fi înscrisă cifra binară
0 sau 1.
Cantitatea de informație ce poate fi depozitată într-o astfel de
celulă a fost denumită bit, de la cuvintele din limba engleză
binary digit – cifră binară.
Exact la fel cum oamenii de știință au ales unitățile de măsură
pentru lungime (metrul), masă (kilogramul), capacitate (litru), în
calitate de măsură a cantității de informație a fost ales bitul.
Am înțeles. Cantitatea de informație se măsoară în biți.
Memoreaz Memorează! Bitul reprezintă cantitatea de informație ce poate fi
depozitată
într-o celulă care poate păstra o singură cifră binară, 0 sau 1.
Este simplu. Pentru a stoca în memoria calculatorului un bit de
informație, avem nevoie de o singură celulă; pentru a stoca 2
biți de informație avem nevoie de două celule, pentru a stoca 16
biți de informație avem nevoie de 16 celule ș.a.m.d.
Unități de informație
7
Exemple de mesaje, cantitatea de informație din care este de 1 bit.
DA NU Răspunsul de tipul DA/NU la o întrebare
adresată prietenei.
DA – 1 sau NU – 0
Răspunsul CONTECTAT/DECONECTAT la
în tre barea referitoare la starea unui
monitor.
CONECTAT – 1 sau DECONECTAT – 0
Răspunsul APRINS/STINS la întrebarea
referitoare la focul din cămin.
APRINS – 1 sau STINS – 0
Răspunsul PREZENT/ABSENT la întrebarea
refe ritoare la prezența unui anumit elev
din clasă.
PREZENT – 1 sau ABSENT – 0
Răspunsul PLINĂ/GOALĂ la întrebarea
referitoare la conținutul unei anumite
celule a fagurelui produs de albine.
PLIN – Ă 1 sau GOAL – Ă 0
Unități de informație
8
Interesant! Mi-a venit o idee. Starea timpului dintr-o anumită
zi poate fi notată astfel: 0 – zi fără precipitații;
1 – zi cu precipitații.
Clar! Înseamnă că mesajul prin care ni se comunică dacă au
fost sau nu precipitații într-o anumită zi conține exact un bit
de informație.
Găsește și tu două exemple de mesaje, cantitatea de informație
din care va fi de câte un bit.
Care este cantitatea de informație într-un mesaj ce ne comunică
despre prezența sau lipsa mierii în 2 celule ale unui fagure?
Dacă cantitatea de informație de 1 bit poate descrie doar 2 stări
distincte, cea de 2 biți poate descrie 4 stări (situații) diferite. Fiecare
combinație formată din cifrele binare 0 și 1 corespunde unei
stări din cele patru.
Eu știu! Exact 2 biți, câte unul pentru fiecare celulă!
Ștefan, ce semnificație are secvența de cifre binare 1 0 pentru
aceste două celule de fagure?
În prima celulă este miere, în a doua – nu este miere.
0 0 0 1 1 0 1 1
Unități de informație
9
Exerseaz Exersează! Privește desenele și completează fiecare casetă cu una din
cifrele binare 0 sau 1.
Privește desenele și completează fiecare casetă cu una din
cifrele binare 0 sau 1.
Mihai doarme, notăm
această stare prin
Mihai nu doarme, notăm
această stare prin 1
lăcata este
descuiată, notăm
această stare prin 0
becul este stins,
notăm această
stare prin
lăcata este încuiată,
notăm această
stare prin
becul este aprins,
notăm această
stare prin 1
0
1
Unități de informație
10
Colorează becurile conform stărilor indicate prin cifrele binare
0 și 1.
0 0
1 1
1 0
0 1
Dă un exemplu de mesaj, cantitatea de informație din care
este de 2 biți.
Provocare! Dă un exemplu de mesaj, cantitatea de informație
din care este de 3 biți.
Model:
Unități de informație
11
00000
01110
01000
01110
01000
01110
00000
00000
01110
00100
00100
00100
00000
Care este cantitatea de informație ce se conține într-o imagine
alb-negru?
Evident, este numărul de cifre binare din secvența ce o reprezintă.
Numără și tu! În cazul imaginii de mai sus secvența conține 30
de cifre binare. Deci, cantitatea de informație din ea este de 30
de biți.
Într-un mod similar, o secvență de cifre binare poate fi transformată într-o
imagine alb-negru.
Desenăm cu cifre binare! Pentru a fi reprezentate în calulator,
imaginile sunt împărțite în pătrățele. În cazul imaginilor alb-negru, fiecare
din aceste pătrățele poate fi alb sau negru.
Vom nota pătrățelul alb prin 0, iar cel negru – prin 1.
Observă, cum imaginea de mai jos se transformă într-o secvență
de cifre binare.
Unități de informație
12
Scrie secvențele de cifre binare ce reprezintă pe calculator
imaginile de mai jos. Care este cantitatea de informație ce se
conține în fiecare din aceste imagini?
Reprezintă imaginea corespunzătoare secvențelor de cifre
binare. Care este cantitatea de informație ce se conține în
fiecare din aceste imagini?
1111111
1001001
0001000
0001000
0001000
0001000
0001000
1000
1000
1000
1000
1000
1001
1111
00111
01000
01000
00110
00010
00010
11100
Dar ce facem în cazul imaginilor color? Evident, ele conțin o
cantitate mai mare de informație!
Ai dreptate. În cazul imaginilor color trebuie să indicăm culoarea
fiecăruia din pătrățele. Prin urmare, va trebui să utilizăm mai
multe cifre binare. Cum se face acest lucru vei afla în clasele mai
mari.
Unități de informație
13
Vei afla:
ce este un cod;
cum putem codifica și decodifica informația.
Ana, Ștefan, priviți imaginile și tabelele asociate lor.
Ce mesaje ne transmit semnalele semaforului?
Ce mesaje ne transmit simbolurile de pe harta meteo?
2. Codificăm și decodificăm informația
1
Însorit
Înnorat
Plouă
Ninge
Roșu Stai!
Galben Atenție!
Verde Mergi!
2
Unități de informație
14
Semaforul aprins la roșu interzice deplasarea!
În fiecare moment de timp, semaforul transmite unul din cele trei
mesaje: Stai! Atenție! Mergi!
Mesajele respective sunt reprezentate prin cele trei culori ale
semaforului: Roșu, Galben, Verde.
Sistemul de semne care reprezintă mesajele distincte ale unei
surse de informație se numește cod.
De obicei, codurile se descriu cu ajutorul unor tabele similare
celora de pe desenele din pagina precedentă.
Operația de reprezentare a mesajelor prin anumite semne se
numește codificare.
Operația de reconstituire a mesajelor reprezentate prin anumite
semne se numește decodificare.
Mesajele ce pot fi citite de pe harta meteo sunt: Însorit, Înnorat,
Plouă, Ninge. Aceste mesaje sunt codificate prin simboluri
intuitive:
Curiozități istorice. CODURI CELEBRE
Codurile însoțesc civilizația umană din cele mai vechi timpuri.
Alfabetul este unul dintre cele mai cunoscute coduri. El permite să reprezentăm
sunetele inteligibile prin litere și invers.
Codul Morse a fost inventat cu circa 200 de ani în urmă. În
acest cod literele alfabetului sunt reprezentate prin puncte și
liniuțe, separate prin spațiu. Codul Morse se folosea pentru
transmiterea mesajelor cu ajutorul telegrafului.
Însorit Înnorat Plouă Ninge
Unități de informație
15
Codul Morse:
Telegraful este un sistem de comunicare la distanță prin mesaje
scrise. La stația de transmisie, operatorul transforma fiecare
literă sau cifră din mesajul de transmis într-o secvență de puncte
și liniuțe. Cu ajutorul unui întrerupător, denumit cheie de
telegraf, operatorul transforma punctele și liniuțile în semnale
electrice de diferită durată. Aceste semnale erau transmise prin
cablu la stația de destinație.
La stația de destinație, semnalele electrice acționau un dispozitiv de scris,
care, în funcție de lungimea semnalelor recepționate,
desena pe o bandă punctele și liniuțele respective. Operatorul citea banda și
scria pe un formular, denumit telegramă, literele și
cifrele corespunzătoare combinațiilor de puncte și liniuțe recepționate.
Unități de informație
16
Exerseaz Exersează! Alege și scrie codurile binare pentru mesajele hărții meteo.
Codurile care folosesc cifrele 0 și 1 se numesc coduri binare, iar
secvențele formate din astfel de cifre se numesc cuvinte de cod.
De exemplu, cele trei semnale ale semaforului pot fi codificate în
felul următor:
Ți-am spus, pentru a asigura codificarea și decodificarea univoc ă
a mesajelor, cuvintele de cod trebuie să fie distincte.
Trebuie alese în așa mod, încât ele să fie distincte. În caz contrar,
nu vom putea reconstitui mesajele.
Cum să aleg cuvintele de cod?
Vai, în cazul cuvintelor identice nu pot reconstitui mesajul. Nu
mai știu, ce culoare a semaforului coresunde cuvântului de
cod 01: Roșu sau Verde?
Roșu Galben Verde
Stai! Atenție! Mergi!
00 01 10
Roșu Galben Verde
Stai! Atenție! Mergi!
01 10 01
Însorit Înnorat Plouă Ninge
Acum mi-e clar, în memoria calculatorului mesajele Stai!,
Atenție!, Mergi! pot fi reprezentate prin cuvintele de cod 00,
01, 10.
Unități de informație
17
Vei afla:
ce este octetul;
cum se reprezintă literele și cifrele în codul ASCII.
3. Octetul – prietenul mai mare al bitului
La lecția precedentă am aflat că informația poate fi codificată și
decodificată cu ajutorul codurilor binare, iar pentru reconstituirea univocă a
mesajelor cuvintele de cod trebuie să fie distincte.
Depinde de lungimea cuvântului, adică de numărul de cifre binare
din care el este format.
Vom folosi cuvinte de cod mai lungi. De exmplu, în cazul
cuvintelor de cod formate din 3 cifre avem tocmai 8 cuvinte
binare distincte: 000, 001, 010, 011, 100, 101, 110, 111.
Da, mi-i clar. Dar câte cuvinte binare distincte există?
Deci, în cazul cuvintelor formate din două cifre binare putem
codifica cel mult 4 mesaje. Dar ce să facem dacă avem mai
multe mesaje de codificat?
Exemplu:
În cazul cuvintelor de cod formate din 2 cifre avem 4 cuvinte
binare distincte: 00, 01, 10, 11.
Unități de informație
18
Un grup de 8 cifre binare formează un octet. Octetul, ca și bitul, se
folosește pentru a exprima cantitatea de informație:
1 octet = 8 biți.
Nici nu trebuie, întrucât codificarea și decodificarea mesajelor
este făcută automat de către echipamentele digitale.
Vai, sunt multe, nu le prea pot memoriza.
Cercetătorii din domeniul comunicațiilor au ajuns la concluzia că
echipamentele digitale vor funcționa mai bine dacă cuvintele de
cod vor avea lungimea de 8 cifre binare.
Înseamnă că folosind un astfel de cod putem codifica
mesaje ce conțin cel mult 8 biți de informație!
Cel mai răspândit cod cu cuvinte formate din 8 cifre binare este
codul ASCII – Codul Standard American pentru Schimbul de Informații. O parte din
acest cod este prezentată în tabelul de mai jos.
Codul ASCII este înregistrat în memoria tuturor calculatoarelor,
tabletelor și dispozitivelor digitale moderne. Cu ajutorul lui toate
mesajele transmise între dispozitivele digitale pot fi ușor citite.
A 0100 0001 B 0100 0010 C 0100 0011
D 0100 0100 E 0100 0101 F 0100 0110
Unități de informație
19
Exerseaz Exersează! Codifică, utilizând tabelul de coduri ASCII, următoarele
cuvinte:
a) DA; b) ED; c) BEC; d) CEC.
Decodifică, utilizând tabelul de coduri ASCII, următoarele mesaje:
a) 0100 0010 0100 0001 0100 0011;
b) 0100 0100 0100 0001 0100 0011;
c) 0100 0011 0100 0001 0100 0110 0100 0101 0100 0001.
Exemplu:
Alina a scris la calculatorul său mesajul ABAC și l-a trimis către
telefonul lui Mihai.
Calculatorul a transformat fiecare liter ă în cuvântul corespunzător de cod:
01000001 01000010 01000001 01000011.
Cuvintele binare respective au fost transmise către telefonul lui
Mihai.
Telefonul a decodificat fiecare din cuvintele binare recepționate,
astfel încât atunci când Mihai a deschis telefonul, el a văzut mesajul ABAC.
Calculatorul și telefonul au comunicat folosind codul ASCII, codificarea și
decodificarea mesajelor fiind efectuată în mod automat,
fără intervenția Alinei și a lui Mihai.
01000001 01000010 01000001 01000011 ABAC
ABAC
SCRIEM ȘI
DESENĂM DIGITAL
4. Tastatura
5. Elementele textului
6. Primul meu text digital
7. Cum scriem repede?
8. Aplicații pentru desen
9. Primul meu desen digital
10. Linii și figuri
11. Desenăm lumea din jurul nostru
Scriem și desenăm digital
21
Vei afla:
ce simboluri conține tastatura;
cum să tastezi corect cifre și numere;
cum să tastezi corect litere, cuvinte și propoziții.
4. Tastatura
Tastatura este un echipament, prezent în majoritatea dispozitivelor digitale. Ea
se folosește pentru a scrie texte și instrucțiuni. Cele
mai cunoscute sunt tastaturile pentru calculator sau laptop –
acestea au taste care pot fi apăsate cu degetele. Pe taste sunt
desenate simboluri.
Atunci când apeși o tastă, simbolul imprimat pe ea este transmis
procesorului.
Există câteva grupe de taste.
Tastele cu cifre sunt folosite pentru a scrie cifre și numere. Pe
tastele cu cifre pot fi imprimate și alte simboluri. În scurt timp
vom învăța cum să le folosim și pe acestea!
Scriem și desenăm digital
22
Clar! Apăsând repetat unele taste, cum ar fi CAPSLOCK, putem activa sau
dezactiva anumite proprietăți ale tastaturei!
Tastele cu litere se folosesc pentru a scrie litere și cuvinte.
Dacă dorești să scrii cu majuscule, vei apăsa mai întâi o tastă specială, care
se numește CAPSLOCK! Ea conține un indicator luminos, care, fiind aprins, ne
informează că vom scrie cu majuscule.
Pentru a reveni la scrierea cu litere obișnuite este suficient să mai
apăsăm o dată tasta CAPSLOCK.
Tastele cu semne speciale se folosesc pentru a lăsa spații între
cuvinte, pentru a pune alte simboluri decât litere și cifre (virgule,
paranteze etc.).
Unele taste conțin câte două simboluri – unul în partea de sus,
celălalt – jos. La apăsarea tastei apare la ecran simbolul de jos.
Pentru a obține simbolul de sus al tastei, apasă aceasta tastă
împreună cu tasta SHIFT.
De exemplu, pentru a obține simbolul ? trebuie apăsate
concomitent următoarele două taste: ,
iar pentru a obține semnul <, vom apăsa concomitent
tastele: .
Scriem și desenăm digital
23
În lumea digitală unele cuvinte au alte semnificații decât cele
din viața cotidiană.
Să aflăm semnificația cuvintelor de pe taste!
HOME – acasă. Se folosește în timpul scrierii. Transferă indicatorul poziției
curente la începutul rândului în care scrii.
END – sfârșit. Se folosește în timpul scrierii. Transferă indicatorul poziției
curente la sfârșitul rândului în care scrii.
PG UP, PG DN. Se folosesc în regim de scriere pentru a trece
la pagina precedentă (PG UP) sau următoare (PG DN).
CTRL – Control. Se folosește împreună cu alte taste
pentru a îndeplini o comandă. De exemplu, combinația
de taste CTRL și S, salvează în memoria dispozitivului
digital textul sau desenul creat de tine.
ENTER – introducere. Se folosește pentru confirmarea
unei acțiuni. În timpul scrierii se folosește pentru a marca
sfârșitul unui alineat.
ESCAPE – anulare. Poți anula cu ajutorul tastei ESC orice
comandă, care nu a fost confirmată cu ENTER.
Tastele-săgeți se folosesce pentru a naviga pe ecran (de exemplu,
prin textul digital).
Dicţionar
Scriem și desenăm digital
24
Exerseaz Exersează! Colorează tastatura!
Colorează:
a) cu galben tastele cu cifre;
b) cu roz tastele cu litere;
c) cu orange tastele ENTER, CTRL, SHIFT, ESC și tastele-săgeți.
Obține simbolul!
Desenează o săgeată de la fiecare tastă sau grup de taste spre
ecranul care arată efectul apăsării tastei sau grupului de taste.
Colorează cu verde tastele care au rămas necolorate.
Scriem și desenăm digital
25
Vei afla:
când și unde poți scrie;
ce este cursorul;
cum arată pagina sau caseta pentru scriere;
cum să folosești la scriere tasta Enter.
5. Elementele textului
Încerc să scriu ceva, folosind tastatura, dar nu-mi reușește!
De ce?
Pentru a lansa Notepad executăm un clic dublu pe pictograma
(caiețel de notițe).
Pe ecranele tactile ale telefoanelor și tabletelor o aplicație poate fi
lansată atingând pictograma ei cu degetul sau cu un stilou
special.
Fereastra aplicației Notepad este formată din bara de titlu, bara
de meniuri și zona de editare.
Pentru a crea un text digital trebuie să lansăm pe dispozitiv o aplicație
specială – un editor de texte. Aplicațiile care permit scrierea
și îți oferă mai multe posibilități de a organiza și corecta textul
scris se numesc editoare de texte. Unul dintre cele mai simple
editoare de texte este Notepad.
Imaginile mici de pe ecranul dispozitivului digital se numesc
pictograme.
Bara de titlu conține numele
aplicației deschise și instrumente
care permit să controlăm fereastra în care rulează aplicația.
Scriem și desenăm digital
26
Zona de editare este limitată lateral de dimensiunile ferestrei sau
ale ecranului. Ea poate fi extinsă în jos oricât de mult atunci când se
completează cu text – rând după rând.
Notepad este lansat! încep să scriu!
Pe bara de meniuri apar denumirile de meniuri. Meniul, la rândul
lui, conție comenzi.
Cursorul este, de regulă, o linie orizontală sau verticală, care
indică poziția unde va aparea litera sau alt simbol, cules cu
ajutorul tastelor. Acesta apare în fața cursorului!
Scriem și desenăm digital
27
Ștefan, cum ai trecut cursorul în linie nouă după ce ai scris un
cuvânt și cum ai adăugat separat cuvintele din ultima linie?
Dacă scrii fără a acționa tasta ENTER textul va trece automat în
linia următoare imediat ce va fi completată linia curentă. Tot textul
scris între două acționări ale tastei ENTER formează un alineat!
Este simplu! Pentru a trece cursorul în linie nouă apăsăm tasta
ENTER.
Imediat încerc și eu!
Pentru a separa cuvintele se folosește tasta SPAȚIU – cea mai lungă tastă de pe
tastatură!
Scriem și desenăm digital
28
Exerseaz Exersează
în laborator! în laborator!
Scrie, folosind un editor de texte, următoarele cuvinte și propoziții respectând
formatul din desene.
Scriem și desenăm digital
29
De ce „alergau”? Dronele și papagalii zboară!
Vei afla:
cum să schimbi poziția cursorului;
cum să introduci un text;
cum să editezi un text.
Notepad este lansat! Încep să scriu!
6. Primul meu text digital
Ana are dreptate! Trebuie să corectez versurile! Dar cum?
Scriem și desenăm digital
30
BACKSPACE șterge simbolul care se află în fața (stânga) cursorului,
iar DEL - simbolul din dreapta cursorului.
Altfel spus, dacă dorești să ștergi un cuvânt și cursorul este la sfârșitul lui,
vei utiliza tasta BACKSPACE. Dacă însă cursorul se află în
fața cuvântului, atunci vei folosi tasta DEL.
Pentru a deplasa cursorul prin text vei folosi tastele-săgeți.
Dacă dorești să inserezi un text (o literă, un cuvânt sau chiar câteva
propoziții), mai întâi deplasezi cursorul în poziția dorită,
apoi scrii textul.
Textul existent se deplasează, făcând loc simbolurilor adăugate!
Textul introdus poate fi corectat. Simbolurile scrise greșit pot fi
șterse, iar în locul lor pot fi scrise altele.
Pentru ștergerea simbolurilor folosim două taste speciale:
Scriem și desenăm digital
31
Exerseaz Exersează
în laborator! în laborator! Scrie, folosind NOTEPAD, textele din coloana stângă.
După ce
scrii fiecare text, corectează-l, astfel încât să se transforme
în textul corespunzător din coloana dreaptă.
Scriem și desenăm digital
32
Vei afla:
care este poziția corectă a degetelor pe tastatură;
care deget va fi folosit pentru a scrie o literă anumită;
unde poți să exersezi scrierea textelor digitale.
7. Cum scriem repede?
Ana, de ce ești tristă?
Pentru a scrie un text digital repede și corect, trebuie să urmezi
câteva reguli simple! Să ne amintim mai întâi denumirile degetelor mainii!
Încerc să scriu un text la calculator, dar scriu lent!
DEGETUL MARE
DEGETUL MIC
INELARUL
MIJLOCIUL
ARĂTĂTORUL
Scriem și desenăm digital
33
Regula 1. Poziția corectă a mâinilor
Pentru a scrie mai rapid, mâinile se poziționează astfel, încât arătătorul stâng
să fie asupra tastei F, iar arătătorul drept – asupra
tastei J. Celelalte degete vor fi așezate asupra tastelor din stânga
literei F și a celor din dreapta literei J. Degetele mari se vor afla
asupra tastei SPAȚIU.
Pe tastele F și J pot fi observate linii orizontale reliefate. Ele
sunt adăugate intenționat, pentru ca să poți poziționa corect pe
tastatură mai întâi degetele-arătătoare, apoi celelalte degete ale
mâinilor.
Tastaturile au dimensiuni diferite. Dacă nu-ți este comod să ții
degetele pe taste conform Regulei 1, atunci cel puțin fixează
corect degetele-arătătoare.
Scriem și desenăm digital
34
Regula 2. Fiecare deget este responsabil de câteva taste
Observă pe desen care degete trebuie folosite pentru a culege
rapid diferite litere!
Fiecare deget este responsabil pentru un grup compact de taste,
aflate în apropierea sa. Repartizarea tastelor la degete este descrisă în
imaginea de mai sus.
Cele mai solicitate sunt degetele arătătoare. Ele sunt responsabile
de 12 litere!
Pentru a învăța să scrii corect și repede, folosind toate degetele,
trebuie să exersezi mult. Începe de la exerciții simple de memorare.
Scriem și desenăm digital
35
Exerseaz Exersează!
Scrie pe tastele desenate
literele corespunzătoare fiecărui
deget al mâinii stângi în ordinea
în care ele apar pe tastatură.
Scrie pe tastele desenate literele
corespunzătoare fiecărui deget
al mâinii drepte în ordinea în
care ele apar pe tastatură.
Scriem și desenăm digital
36
Colorează fiecare tastă corespunzător degetului cu care aceasta
este acționată.
DEGETUL MIC STÂNG
ARĂTĂTORUL DREPT
MIJLOCIUL STÂNG
ARĂTĂTORUL STÂNG
MIJLOCIUL DREPT
Desenează o săgeată de la fiecare grup de taste spre degetul
responsabil de scrierea lor la calculator.
Scriem și desenăm digital
37
Exerseaz Exersează
în laborator! în laborator!
Pentru exercițiile în laborator vei avea nevoie de:
1. un dispozitiv digital cu tastatură;
2. conexiune Internet;
3. mediu pentru exersare.
În calitate de mediu pentru exersare poate fi folosită una dintre
următoarele aplicații on-line.
APASĂ
AICI
APASĂ
AICI
Scriem și desenăm digital
38
Pentru a lansa aplicația Paint executăm un clic dublu pe pictograma
(paletă cu vopsele și pensulă).
Fereastra aplicației Paint este formată din bara de titlu, panglica
cu meniuri, paleta de instrumente, paleta de culori, caseta de
figuri și zona de desenare – foaia de desen digital.
Vei afla:
8. Aplicații pentru desen
despre aplicațiile care te ajută să desenezi;
cum arată foaia de desen digital;
cum putem desena digital.
Acum pot să scriu digital. Dar să desenez digital este posibil?
Sigur! Există diferite aplicații pentru desenare. Cea mai simplă este aplicația
Paint. Ea este instalată pe majoritatea
calculatoarelor, laptopurilor și pe unele tablete. Alte dispozitive digitale pot
rula aplica ții asemănătoare, având alt nume.
Scriem și desenăm digital
39
Bara de titlu conține numele
aplicației deschise și instrumente care permit să controlăm fereastra în care
rulează
aplicația.
Panglica cu meniuri conține un set de meniuri.
Fiecare meniu include mai multe comenzi.
Bara de instrumente conține diverse tipuri de
pensule, creioane, pixuri, formate de texte,
radiera și alte unelte digitale pentru desenare.
Paleta de culori permite alegerea culorilor
pentru desenare.
Scriem și desenăm digital
40
Zona de desenare poate fi extinsă în dreapta și în jos.
Barele de derulare sunt benzi care permit deplasarea paginii de
desen pe verticală și orizontală. Ele apar automat atunci când zona
de desenare devine mai mare decât fereastra aplicației Paint.
Desenez cu creionul sau cu pixul digital. Dar cum să șterg ceea
ce nu mi-a reușit din prima? Ca și în viața reală voi folosi radiera,
mai exact o radieră digitală! Simplu! Încep să desenez!
Caseta de figuri oferă o gamă largă de
figuri care pot fi inserate în desen.
Scriem și desenăm digital
41
Exerseaz Exersează! Unește prin linii pictogramele aplicațiilor cu descrierile
lor text.
Identifică denumirile instrumentelor pentru desen după
imagini și descrieri:
Folosește la scrierea și corectarea
textelor.
Oferă posibilitatea să creezi și
să editezi imagini.
Șterge din imagine fragmente de linii
și figuri nereușite sau de prisos
Desenează linii și figuri
Mărește sau micșorează desenul
Umple cu culoare zone închise
ale desenului
Selectează culoarea activă dintre
cele utilizate anterior în desen
Adaugă text în desen
Scriem și desenăm digital
42
Vei afla:
cum folosești șoricelul pentru a desena;
cum să folosești instrumentele de desenare;
cum alegi culorile.
9. Primul meu desen digital
Ai învățat deja să scrii, folosind tastatura. Pentru a desena vei avea
nevoie de unitatea mouse, care mai este cunoscută sub numele
de șoricel.
Unitățile mouse sunt diferite. Ele pot avea unul, două, trei sau
chiar 4 butoane! Pentru a desena vei folosi butonul frontal stâng.
Butoane
laterale
Buton
Buton frontal
stâng
Buton frontal
drept
Buton de
rulare
Dacă deplasezi șoricelul pe zona de desenare, nu se întâmplă nimic.
Pentru a desena, mai întâi trebuie să alegi un instrument de desenare.
Pentru ca instrumentul ales să aibă efect asupra foii de desen trebuie ca un
buton al șoricelului să fie apăsat.
De exemplu, dacă ai ales instrumentul Creion ( ), vei putea desena cu el pe foia
de desen doar dacă vei ține apăsat un buton al
șoricelului.
Scriem și desenăm digital
43
Poți să desenezi folosind pensula, carioca, creionul sau pixul. În
fiecare caz urmele lăsate de șoricel pe foaie vor fi diferite.
Să observăm urma lăsată de șoricel la alegerea fiecărui tip de pensulă, pix sau
creion cu ajutorul instrumentului Brushes.
Pensulă universală
Pix caligrafic (model 1)
Pix caligrafic (model 2)
Aerograf
Vopsea cu ulei
Creion gras
Cariocă
Aquarelă
Creion
Denumirea
instrumentului Pictograma Urma lăsată
Scriem și desenăm digital
44
De exemplu, dacă am ales combinația de culori din
imaginea alăturată, la desenarea unui pentagon
vom obține un rezultat similar celui din stânga.
Selectarea culorilor pentru desenare se face cu ajutorul paletei
de culori.
În afară de culori, paleta conține două casete de selecție: Color 1
și Color 2.
Fiecare din ele poate fi activată cu un clic, apoi cu un alt clic
pe una din culori selectăm culoarea dorită.
Culorile active sunt pentru două părți diferite ale elementelor
grafice în curs de desenare:
Caseta Color 1 indică culoarea pentru liniile care vor fi trasate.
Caseta Color 2 indică culoarea pentru interiorul figurilor închise.
Aceeași culoare va fi folosită de radieră pentru a „curăți”.
De ce Paint conține două casete de selecție a culorilor? Doar
desenăm cu o singură culoare?
Scriem și desenăm digital
45
Sunt gata să desenez!
Și eu!
Scriem și desenăm digital
46
Exerseaz Exersează
în laborator! în laborator!
Desenează următoarele imagini digitale folosind doar instrumentele pentru desen,
găleata cu vopsea și radiera.
Scriem și desenăm digital
47
Nu este atât de ușor să desenezi, folosind doar șoricelul.
Liniile nu se obțin drepte, iar figurile iau cele mai ciudate forme.
Pentru ca să desenezi mai ușor, Paint îți vine în ajutor cu o
colecție de linii și figuri gata pentru a fi inserate în desenul tău.
Este sufici-ent să le alegi și să le adaugi în locul potrivit.
Vei afla:
cum să alegi grosimea potrivită a liniilor;
cum să desenezi figuri;
cum să colorezi interiorul figurilor.
10. Linii și figuri
Pentru desenarea liniilor se vor folosi
primele două instrumente din caseta de
figuri geometrice (vezi imaginea). Primul
instrument este util pentru a construi
linii drepte, al doilea – pentru linii curbe.
Grosimea liniei care urmează a
fi desenată se alege din lista de
dimensiuni Size.
Scriem și desenăm digital
48
Pentru a desena o linie dreaptă:
1) din caseta de figuri alege figura Linie (Line);
2) acționează butonul șoricelului în punctul de unde dorești
să începi linia;
3) ținându-l apăsat, deplasează șoricelul către punctul în care
linia se va termina.
4) ajuns acolo eliberează butonul.
Pentru a obține o linie curbată:
1) mai întâi construiește o linie dreaptă;
2) apoi „trage” linia cu șoricelul, până obții curbura dorită;
3) un clic repetat pe linie fixează curbura.
Privește cum arată creionul desenat acum!
Scriem și desenăm digital
49
Eu, de asemenea, îmi voi reface desenul, dar mai întâi
voi studia ce figuri gata desenate îmi propune Paint.
Inserarea figurilor se face ușor:
Un mic șiretlic! Fiecare figură ocupă o suprafață dreptunghiulară
de desen. Dacă dorești ca această suprafață să aibă aceeași lățime
și înălțime, în timpul desenării ține apăsată tasta Shift!
Această figură se numește poligon.
El se obține desenând primul segment ca o linie, apoi printr-un
clic la începutul fiecărui segment următor. Un clic dublu va semnifica sfârșitul
desenării poligonului.
1) mai întâi, cu un clic, selectăm din casetă
figura dorită;
2) apoi deplasăm cursorul șoricelului pe foaia
de desen, în locul de unde va începe figura;
3) ținem apăsat butonul șoricelului și-l tragem
spre punctul unde se va termina figura;
4) eliberăm butonul apăsat.
Scriem și desenăm digital
50
Pasărea mea este fantastică!
Probabil ai observat că după desenare figurile sunt înconjurate de
linii întrerupte, iar cursorul șoricelului apare ca o săgeată cruciformă. În
acest moment figura poate fi deplasată pe foaie în orice
alt loc. Ea se va mișca odată cu cursorul șoricelului atât timp cât
butonul lui va fi menținut apăsat.
Scriem și desenăm digital
51
Exerseaz Exersează
în laborator! în laborator!
Desenează următoarele imagini digitale folosind caseta de
figuri a aplicației Paint.
Scriem și desenăm digital
52
Exerseaz Exersează
în laborator! în laborator!
Urmărește atent fiecare din următoarele tutoriale video.
Reprodu desenele digitale urmând pașii din tutoriale.
Compară desenele create de tine cu desenele din tutoriale.
Vei afla:
cum poți desena, folosind mai multe instrumente, culori și
figuri împreună.
11. Desenăm lumea din jurul nostru
Desenul digital 1. Robot din dreptunghiuri
Scriem și desenăm digital
53
Desenul digital 2. Pește din triunghiuri
Desenul digital 3. Pisică din cercuri
GÂNDIM DIGITAL
12. Repetări în programele mele
13. Desenăm cu bucle
14 – 15. Laboratorul programelor cu bucle
Gândim digital
55
Vei afla:
ce este o buclă;
cum te ajută buclele să scrii programe.
12. Repetări în programele mele
Aceeași instrucțiune apare în program de câteva ori la rând!
Ea este executată de mai multe ori la rând.
Ce bine ar fi dacă ar exista o instrucțiune care să poată executa repetat o
parte de program atâtea ori cât este necesar!
Asemenea instrucțiuni există. Ele se numesc bucle.
Bucla este o instrucțiune care conține în sine alte instrucțiuni și le
repetă de un anumit număr de ori.
Gândim digital
56
Acțiunile ce se execută repetitiv, adică de mai multe ori, se
întâlnesc nu doar în programe. De foarte multe ori noi executăm
astfel de acțiuni și în activitățile cotidiene. De exemplu, atunci
când culegem fructe sau legume, coasem un nasture, batem un
cui, alergăm pe un traseu circular, pedalăm pe bicicletă,
executăm în mod repetat unele și aceleași acțiuni.
Deci pot scrie un program mai scurt, folosind instrucțiunea
bucla!
Am ințeles! De fapt, și la ore primim sarcini, pe care, atunci
când le rezolvăm, executăm instrucțiuni-bucle! De exemplu,
„Scrie litera A de 10 ori!”, „Aleargă 3 cercuri pe pista din sala
de sport!”, „Desenează patru copaci!” etc.
Gândim digital
57
Clar! Voi folosi și eu buclele în programele mele!
Instrucțiunile din buclă se execută de atâtea ori, cât este indicat
în caseta de repetări.
O buclă poate conține mai multe instrucțiuni. În interiorul buclei
instrucțiunile se îndeplinesc în ordinea în care apar.
Gândim digital
58
Exerseaz Exersează! Dacă ai un dispozitiv conectat la rețeaua Internet, apasă
butonul Code și rezolvă exercițiile propuse, folosind
instrucțiuni-bucle.
Indică în următoarele exerciții instrucțiunile lipsă și numărul de
repetări în bucle!
Gândim digital
59
Gândim digital
60
Vei afla:
despre instrucțiunile pentru desen;
cum poți folosi instrucțiunile-bucle pentru a desena.
13. Desenăm cu bucle
Instrucțiunile pentru programe pot fi diferite. Cunoști deja instrucțiunile care
pot deplasa personaje. Acum vei face cunoștință
cu Pictorul și câteva instrucțiuni, care te ajută să scrii programe
care desenează:
Trasează o linie spre DREAPTA
Liniile desenate de aceste instrucțiuni au lungimi egale și unesc
două noduri vecine.
Trasează o linie spre STÂNGA
Trasează o linie în SUS
Trasează o linie în JOS
Pictorul
Gândim digital
61
Dacă dorești să miști Pictorul fără a desena ceva, folosește instrucțiunile de
SALT:
Eu voi desena un pătrat!
Gândim digital
62
Eu voi desena o scară!
Poate să folosesc și aici bucle?
Gândim digital
63
Pentru următorul exercițiu folosește și
instrucțiunile de salt!
Am înțeles!
Exerseaz Exersează! Dacă ai un dispozitiv conectat la rețeaua Internet, apasă
butonul Code și rezolvă exercițiile propuse, folosind instrucțiuni
pentru desenare și instrucțiuni-bucle.
Gândim digital
64
Indică în următoarele exerciții instrucțiunile lipsă și numărul
de repetări în bucle, astfel încât programele obținute să poată
desena imaginile alăturate.
Gândim digital
65
În desenele de mai jos, fragmentele nedesenate sunt
indicate prin linii de formă . Scrie programele care
finalizează aceste desene.
Gândim digital
66
Vei afla:
că într-un singur program poți avea mai multe bucle;
cum să conectezi buclele între ele;
cum să scrii programe care să conțină mai multe bucle.
14 – 15. Laboratorul programelor cu bucle
Corect! Instrucțiunile-bucle pot să apară de câteva ori în program!
Ele vor fi îndeplinite în ordinea în care sunt scrise!
Să exersăm!
Scrie programul care duce
șoricelul la cașcaval!
Folosește cât mai puține
instrucțiuni!
Trebuie să fac 4 pași în sus,
apoi 3 la dreapta. Voi folosi o buclă cu 4 repetări
pentru mișcarea în sus,
apoi alta cu 3 repetări
pentru mișcarea la dreapta!
Gândim digital
67
În următoarele exerciții trebuie să completezi părțile lipsă ale
programului, care duce șoricelul la cașcaval! Folosește instrucțiunile-bucle
pentru a obține un program cât mai scurt!
Gândim digital
68
Și programele care desenează pot conține mai multe bucle.
Le poți deja scrie de sine stătător. De exemplu, scrie un program,
care va îndruma pictorul să deseneze următoarea piramidă:
Există mai multe moduri de a desena piramida!
Iată două dintre ele!
Gândim digital
69
Exerseaz Exersează! Scrie programele ce vor desena următoarele două
imagini. Folosește instrucțiunile pentru desen, bucle și salturi.
Încearcă să găsești mai multe variante corecte de program
pentru fiecare desen.
Gândim digital
70
Exerseaz Exersează
în laborator! în laborator!
Rezolvă mai multe exerciții la calculator sau tabletă, activând
butonul Code.
Gândim digital
71
Culege este o instrucțiune care permite ariciului
să culeagă un măr din calea sa.
Stoarce este instrucțiunea care transformă un
măr într-o porție de suc delicios!
Știi deja că programele pot conține diverse instrucțiuni.
În exercițiile care urmează apar două instrucțiuni noi.
În următoarele exerciții completează sau alcătuiește programele
care duc ariciul la storcătorul de suc și îl ajută să culeagă pe parcurs merele.
Gândim digital
72
Exerseaz Exersează
în laborator! în laborator!
Rezolvă mai multe exerciții la calculator sau tabletă, activând butonul Code.